ПОРАДИ УЧНЯМ
Готуючись до державної підсумкової атестації з української мови, візьміть до уваги кілька порад.
1. Ретельно повторіть вивчені орфографічні й пунктуаційні правила та винятки з них, адже текст контрольного диктанту може містити будь-які орфограми і пунктограми, засвоєні вами в 9-му та попередніх класах.
2. Критично і вдумливо проаналізуйте орфографічні й пунктуаційні помилки, яких найчастіше припускалися у своїх письмових роботах протягом року. Поміркуйте, чим саме вони спричинені (можливо, неуважністю, а може, ви не знаєте відповідного правила чи плутаєте його з іншим тощо). Визначивши причину, легше запобігти помилці.
3. Перевіряючи диктант, зверніть особливу увагу на ті слова і розділові знаки, у написанні яких вагалися під час диктування.
4. Розчленовуйте орфографію та пунктуацію на частини. Ви-значте, що в кожній з них є основним. Орфограми, що пишуться за фонетичним принципом(небо, ліс, зорі, ходити, маяк, сніг), Вимагають лише уважного слухання. Для написання таких орфограм тренуйте слух.
5. Пам’ятайте, що існують такі правила орфографії, які розходяться з правилами орфоепії: чується [стоббйу], а пишеться з тобою, відповідно: [миЕЛуйеИС’:а] – милуєшся, {зустр’ічййуц’:а] – зустрічаються Тощо. Ці орфограми пишуться за морфологічним принципом. У таких випадках треба добре знати будову слова, словотвір, частини мови та їхні морфологічні ознаки, систему відмінювання й дієвідмінювання. До таких орфограм належать відмінкові форми змінних частин мови, дієслівні форми, правопис суфіксів і префіксів та ін.
6. Серед пунктограм можна виділити інтонаційні, структур-ні та змістові (смислові). Найпростіше з інтонаційними: можна натренувати слух на окличну, питальну й розповідну інтонації та паузи. Відтак, якщо знати, якій інтонації, паузі який знак відповідає, то основний мінімум розділових знаків буде поставлено правильно. Структурні пунктограми найскладніші. Щоб ними користуватися, треба добре знати синтаксичну будову речення, усі типи розділових знаків і основні правила їх розставляння. Змістові (смислові) пунктограми є спільними зі структур-ними, бо синтаксична будова речення відображає його зміст, є формою логічного наповнення. Однак один логічний зміст ^ може мати кілька синтаксичних структур із різними розділо-вими знаками: Як приїду – зайду; після приїзду зайду; коли при-їду, то зайду.
7. Під час самостійної перевірки бажано подумки озвучувати написане. Це допоможе вам вчасно помітити допущені помилки.
Шановні дев`ятикласники!
За цим посиланням Ви зможете гарно підготуватися до ДПА!
Диктант оцінюється однією оцінкою на основі таких критеріїв :
- - орфографічні та пунктуаційні помилки оцінюються однаково;
- - повторювані помилки (в одному і тому ж слові, яке повторюється в диктанті кілька разів) вважаються однією помилкою; однотипні помилки (на одне й те саме правило), але у різних словах вважаються різними помилками;
- - розрізняють грубі помилки й негрубі ( винятки з усіх правил; написання великої букви в складних власних назвах; правопис прислівників, утворених від іменника з прийменниками; заміна одного розділового знака іншим; заміна українських букв російськими, випадки, коли замість одного знака поставлений інший; випадки, що вимагають розрізнення не і ні – у сполученнях не хто інший, як…; не що інше, як…; ніхто інший не…, ніщо інше не …; пропуск одного зі сполучуваних розділових знаків або порушенні їх послідовності;
- - орфографічні та пунктуаційні помилки на правила, що не включено до шкільної програми, виправляють, але не враховують. Також не вважають за помилку неправильну передачу так званої авторської пунктуації;
- - за наявності в диктанті більше п’яти виправлень оцінка знижується на один бал.
Нормативи оцінювання диктанту
Бали
|
Кількість помилок
|
Бали
|
Кількість помилок
|
1
|
15-16 і більше
|
7
|
4
|
2
|
13-14
|
8
|
3
|
3
|
11-12
|
9
|
1+1(негруба)
|
4
|
9-10
|
10
|
1
|
5
|
7-8
|
11
|
1(негруба)
|
6
|
5-6
|
12
|
-
|
УКРАЇНСЬКА МОВА. 9 клас
1. Збірник диктантів для державної підсумкової атестації з української мови. 9 клас / укл. Мацько Л. І., Христенок В. Ф., Сидоренко О. М., Мацько О.М.– К.: Освіта, 2013
2. Збірник диктантів для державної підсумкової атестації з української мови . 9 клас / укл. Авраменко О. М. – К.: Центр навчально-методичної літератури, 2014
3. Білецька О. Збірник диктантів з української мови: 9 кл./ О.Білецька. – Тернопіль: Підручники і посібники,2015
4. Авраменко О.М. Збірник диктантів з української мови: 9 кл./ О.М.Авраменко, В.Ф.Чукіна. – К.: Грамота,2015
АУДІОДИКТАНТИ
Опанування тонкощами грамотного письма - запорука успіху в будь-якій царині людської діяльності. Погодьмося, ні інженеру, ні лікарю, ні юристу, ні державному діячу не додають авторитету помилки, які підступно вкрадаються в написане. Більше того, одна-однісінька помилка може завдати непоправної шкоди іміджу успішного, впевненого в собі професіонала. І навпаки: грамотне письмо свідчить про гарну освіту та високий рівень культури - а це завжди цінують і роботодавці, і колеги. Тож не буде перебільшенням сказати: якщо ви оволодієте ним, успіх у професійній діяльності вам гарантовано. Викладено PDF книгу з текстами усіх диктантів і критеріями оцінювання, а також аудіофайли диктантів, начитаних викладачами-філологами. Кожен диктант читається відповідно до методичних вимог: спочатку звучить повний текст для ознайомлення з його змістом, потім тричі кожне речення: для ознайомлення, для запису (з необхідними паузами) та для перевірки. Після написання диктанту весь текст знову звучить для перевірки.
А все, що вам потрібно - це CD-плеєр або комп'ютер, аркуш паперу та ручка. Тож не гайте часу - мерщій до роботи! І, повірте, успіх не забариться.
Бажаю вам тільки відмінних оцінок!
Диктант №35. Цибуля
ДПА 2019. Українська мова. Збірник диктантів. Авраменко, Грамота
Тексти для диктантів, подані в збірнику, дібрано з класичної та сучасної української літератури, історії та публіцистики. Вони призначені для оцінювання правописних умінь учнів (орфографічних і пунктуаційних), передбачають поглиблення знань з української мови.
Для учнів загальноосвітніх навчальних закладів, учителів, викладачів, абітурієнтів.
Тексти для диктантів, подані в збірнику, дібрано з класичної та сучасної української літератури, історії та публіцистики. Вони призначені для оцінювання правописних умінь учнів (орфографічних і пунктуаційних), передбачають поглиблення знань з української мови.
Для учнів загальноосвітніх навчальних закладів, учителів, викладачів, абітурієнтів.
ДПА 2019 Українська мова, збірник диктантів, 9 клас, Авраменко, Грамота
Автор: Олександр Авраменко
Рік видання: 2018р.
Кількість сторінок: 56с.
Видавництво: Грамота
Скачати або переглянути збірник ДПА 2019 Українська мова, Авраменко, Грамота
Автор: Олександр Авраменко
Рік видання: 2018р.
Кількість сторінок: 56с.
Видавництво: Грамота
Скачати або переглянути збірник ДПА 2019 Українська мова, Авраменко, Грамота
Немає коментарів:
Дописати коментар