Місце розгортання подій у творах з української літератури
20 художніх засобів, що роблять літературу яскравішою!
20 художніх засобів, що роблять літературу яскравішою!
Корисні веб-сайти до ЗНО
ЗНО-2016: особливості проведення
Центр навчально-методичної літератури (посібники підготовки до ЗНО)
Підготовка до ЗНО з української мови
Підготовка до ЗНО з української літератури
Завдання та відповіді тестів ЗНО з української мови та літератури
Тренувальні тести
Онлайн тести
Демонстраційний тест з УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ І ЛІТЕРАТУРИ
Тренувальний тест з УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ І ЛІТЕРАТУРИ
1705 ТЕСТІВ З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ ВІД ЗНО
Як написати власне висловлення
Одним із важливих етапів ЗНО з української мови є написання власного висловлення. Ця частина тесту дуже важлива, бо спрямована на перевірку не лише знання мови, а й загального рівня культурного й духовного розвитку абітурієнта.
За цей вид роботи ви можете максимально отримати 20 балів (12 за змістове оформлення і 8 за мовленнєве).
Щоб отримати максимальну кількість балів, варто власне висловлення писати чітко та дотримуватись усіх вимог до його оформлення:
1) Теза. Потрібно висловити свою думку стосовно порушеної проблеми, дати відповідь на запропоноване питання. Почати можна такими словами: "Я думаю, що...", "Я категорично не згоден, що..." "На мою думку, дійсно ..."
2) Аргументи (два). Докази не повинні дублювати один одного.
Доцільно починати їх словами "По-перше, ..." , "По-друге, ..."
3) Приклад із художньої літератури (української чи зарубіжної) або іншого виду мистецтва (кінофільм, пісня, картина тощо). Приклад буде повноцінним і оціненим максимально в 2 бали лише за умови, коли зазначено автора (письменника, режисера, художника), назву твору, ім'я персонажа, а також розкрито проблему.
4) Приклад із історії, суспільно-політичного чи власного життя. Зверніть увагу, що приклад має бути конкретизованим, тобто названо ім'я людини, з якою це сталося, показана конкретна ситуація тощо.
5) Висновок. Висновок має бути останнім абзацом у роботі і ще раз перефразовувати тезу. Тобто варто сказати, що ж саме ви довели своїм висловленням. Почати його можна словами: "Отже, ...", "Як бачимо, ..."
І не забувайте про логіку висловлення. Роботу потрібно розбити на абзаци (3-4), а свою думку доводити послідовно, і що головне - не змінювати її в процесі власного висловлення. Бо дуже часто доводиться екзаменаторам читати в тезі одне (наприклад, учасник ЗНО погоджується з запропонованою проблемою), а у висновку зовсім інше ("категорично не згоден"). Не допускайте таких "ляпів", бо яка ж у цьому логіка?
Отже, роботу в бланку "Б" можна оформити двома способами:
1-варіант
2-варіант
Теза
Аргумент 1
Аргумент 2
Приклад з літератури до аргументу 1
Приклад з життя до аргументу 2
Висновок
Теза
Аргумент 1
Приклад з літератури до аргументу 1
Аргумент 2
Приклад з життя, що ілюструє аргумент 2
Висновок
На мою суб'єктивну думку, 2-й варіант є більш доречним.
Власне висловлювання. Теми творів та приклади з літератури
Тема твору
Приклад з літератури
«Погано,що порожні храми, ще гірше – пустота в серцях»
"Зачарована Десна" – О. Довженко
"Мойсей" – І.Франко
«Україна в огні» (фашизм) - О.Довженко
Зрада
«Маруся Чурай» (Грицько ) – Л.Костенко
«Тіні забутих предків» (Палагна) – М.Коцюбинський
"Я(Романтика)" – М.Хвильовий
«Україна в огні» - О.Довженко
"Лісова пісня" –Л. Українка
«Чорна рада» - П.Куліш
Підступність і конкуренція
«Мартин Боруля» - І.Карпенко Карий
Мина Мазайло – М.Куліш
«Чорна рада » (Брюховецький) - П.Куліш
«Катерина» - Т.Шевченко
«Вершники» - Ю.Яновський
«Земля» -О.Кобилянська
"Місто" - В.Підмогильний
Патріотизм
«Любіть Україну» - В.Сосюра
«Україна в огні» - О.Довженко (запорожець Заброда)
«Тигролови» - І.Багряний
«Камінний хрест» - В.Стефаник
«Гімн» - І.Франко
«Зачарована Десна» - О.Довженко
Вірші Шевченка
«Чорна рада» - П.Куліш (Шрам)
«Лебеді материнства»- В. Симоненко
Два кольори - А.Малишко
Доля
"Україна в огні" – О.Довженко
"Катерина" – Т.Шевченко
"Тигролови" - І.Багряний
"Хіба ревуть воли, як ясла повні?" - П.Мирний
"Земля" – О.Кобилянська
Розкіш спілкування
«Мина Мазайло» - М.Куліш
«Момент» - В.Винниченко
«Людина» О.Кобилянська
Закони моралі
"Маруся Чурай" – Л.Костенко
"Хіба ревуть воли.." – П.Мирний
«Кайдашева сім’я» - І.Нечуй-Левицький
"Тигролови" – І.Багряний
Совість
"Хіба ревуть воли.." – П.Мирний
"Я ( Романтика)" – М.Хвильовий
«Україна в огні» -О.Довженко
«Земля» - О.Кобилянська
«Всякому місту звичай і права» - Г.Сковорода
Життєва помилка
«Місто» - В.Підмогильний
«Хіба ревуть воли..» - П.Мирний
Я(романтика) – М.Хвильовий
«Подвійне коло» - Ю.Яновський
«Катерина» - Т.Шевченко
Бідність і багатство
Леся Українка: «В мужика землянка вогка, а в пана – хата на помості»
"Маруся Чурай" (Маруся і Галя) –Л. Костенко
"Земля" – О.Кобилянська
"Інститутка" - М.Вовчок
«Хазяїн» - І.Карпенко-Карий
Традиції та звичаї
"Наталка Полтавка" - І.Котляревський
"Маруся" - Г.Квітка-Основ’яненко
"Тіні забутих предків" - М.Коцюбинський
"Зачарована Десна" – О.Довженко
"Тигролови" – І.Багряний
"Маруся Чурай" – Л.Костенко
"Кайдашева сім’я" -І. Нечуй Левицький
Кохання і ненависть
"Маруся Чурай" - Л.Костенко
"Хіба ревуть воли…" - П.Мирний
"Маруся" – Г.Квітка-Основ’яненко
"Тіні забутих предків" – М.Коцюбинський
"Наталка Полтавка" – І.Котляревський
"Лісова пісня" – Л. Українка
«Місто» - В. Підмогильний
Батьківське піклування і материнська любов
«Хіба ревуть воли…» - П.Мирний
«Максим Гримач» - М.Вовчок
«Маруся» - Г.Квітка-Основ’яненко
"Наталка Полтавка" - І.Котляревський
"Тигролови" - І.Багряний
Своєрідність характеру
«Я(Романтика)» - М.Хвильовий
"Кайдашева сім’я" – І.Нечуй-Левицький
"Земля" – О.Кобилянська (брати Сава та Михайло)
Добро і зло
«Камінний хрест» - В.Стефаник
«Україна в огні» - О.Довженко
«Чорна рада» - П.Куліш
Ідея, до якої йдеш
«Місто» - В.Підмогильний
«Я(романтика)» -М. Хвильовий
«Хіба ревуть воли..» - П.Мирний
Щастя
Сковорода: «Бути щасливим – пізнати себе чи свою природу, взятися за споріднене діло і бути з ним у злагоді»
«Україна в огні» - О.Довженко
«Тіні забутих предків» - М.Коцюбинський
«Наталка Полтавка» - І.Котляревський
"Тигролови" – І.Багряний ( «Сміливі – завжди щасливі»)
Завзяття і праця
«Кам’яний хрест» - В.Стефаник
«Місто» - В.Підмогильний
«Бджола та Шершень» - Г.Сковорода
«Земля» - О.Кобилянська
«Хазяїн» - І.Карпенко - Карий
Життя - мистецтво
«Інтермецо» - М.Коцюбинський
«Момент» - В.Винниченко
Дружба, взаємовідносини
«Хіба ревуть воли..» - П.Мирний
«Місто» - В.Підмогильний
«Потрібно цінувати те, що маєш. А не те, про що мрієш»
«Місто» - В. Підмогильний
«Маруся Чурай» - Л.Костенко
«Момент» - В.Винниченко
«Земля» - О.Кобилянська
Пісня
«Наталка Полтавка» - І.Котляревський
«Маруся Чурай» - Л.Костенко
Одним із важливих етапів ЗНО з української мови є написання власного висловлення. Ця частина тесту дуже важлива, бо спрямована на перевірку не лише знання мови, а й загального рівня культурного й духовного розвитку абітурієнта.
За цей вид роботи ви можете максимально отримати 20 балів (12 за змістове оформлення і 8 за мовленнєве).
Щоб отримати максимальну кількість балів, варто власне висловлення писати чітко та дотримуватись усіх вимог до його оформлення:
1) Теза. Потрібно висловити свою думку стосовно порушеної проблеми, дати відповідь на запропоноване питання. Почати можна такими словами: "Я думаю, що...", "Я категорично не згоден, що..." "На мою думку, дійсно ..."
2) Аргументи (два). Докази не повинні дублювати один одного.
Доцільно починати їх словами "По-перше, ..." , "По-друге, ..."
Доцільно починати їх словами "По-перше, ..." , "По-друге, ..."
3) Приклад із художньої літератури (української чи зарубіжної) або іншого виду мистецтва (кінофільм, пісня, картина тощо). Приклад буде повноцінним і оціненим максимально в 2 бали лише за умови, коли зазначено автора (письменника, режисера, художника), назву твору, ім'я персонажа, а також розкрито проблему.
4) Приклад із історії, суспільно-політичного чи власного життя. Зверніть увагу, що приклад має бути конкретизованим, тобто названо ім'я людини, з якою це сталося, показана конкретна ситуація тощо.
5) Висновок. Висновок має бути останнім абзацом у роботі і ще раз перефразовувати тезу. Тобто варто сказати, що ж саме ви довели своїм висловленням. Почати його можна словами: "Отже, ...", "Як бачимо, ..."
І не забувайте про логіку висловлення. Роботу потрібно розбити на абзаци (3-4), а свою думку доводити послідовно, і що головне - не змінювати її в процесі власного висловлення. Бо дуже часто доводиться екзаменаторам читати в тезі одне (наприклад, учасник ЗНО погоджується з запропонованою проблемою), а у висновку зовсім інше ("категорично не згоден"). Не допускайте таких "ляпів", бо яка ж у цьому логіка?
Отже, роботу в бланку "Б" можна оформити двома способами:
1-варіант
|
2-варіант
|
Теза
Аргумент 1
Аргумент 2
Приклад з літератури до аргументу 1
Приклад з життя до аргументу 2
Висновок
|
Теза
Аргумент 1
Приклад з літератури до аргументу 1
Аргумент 2
Приклад з життя, що ілюструє аргумент 2
Висновок
|
На мою суб'єктивну думку, 2-й варіант є більш доречним.
Власне висловлювання. Теми творів та приклади з літератури
Тема твору
|
Приклад з літератури
|
«Погано,що порожні храми, ще гірше – пустота в серцях»
|
"Зачарована Десна" – О. Довженко
"Мойсей" – І.Франко
«Україна в огні» (фашизм) - О.Довженко
|
Зрада
|
«Маруся Чурай» (Грицько ) – Л.Костенко
«Тіні забутих предків» (Палагна) – М.Коцюбинський
"Я(Романтика)" – М.Хвильовий
«Україна в огні» - О.Довженко
"Лісова пісня" –Л. Українка
«Чорна рада» - П.Куліш
|
Підступність і конкуренція
|
«Мартин Боруля» - І.Карпенко Карий
Мина Мазайло – М.Куліш
«Чорна рада » (Брюховецький) - П.Куліш
«Катерина» - Т.Шевченко
«Вершники» - Ю.Яновський
«Земля» -О.Кобилянська
"Місто" - В.Підмогильний
|
Патріотизм
|
«Любіть Україну» - В.Сосюра
«Україна в огні» - О.Довженко (запорожець Заброда)
«Тигролови» - І.Багряний
«Камінний хрест» - В.Стефаник
«Гімн» - І.Франко
«Зачарована Десна» - О.Довженко
Вірші Шевченка
«Чорна рада» - П.Куліш (Шрам)
«Лебеді материнства»- В. Симоненко
Два кольори - А.Малишко
|
Доля
|
"Україна в огні" – О.Довженко
"Катерина" – Т.Шевченко
"Тигролови" - І.Багряний
"Хіба ревуть воли, як ясла повні?" - П.Мирний
"Земля" – О.Кобилянська
|
Розкіш спілкування
|
«Мина Мазайло» - М.Куліш
«Момент» - В.Винниченко
«Людина» О.Кобилянська
|
Закони моралі
|
"Маруся Чурай" – Л.Костенко
"Хіба ревуть воли.." – П.Мирний
«Кайдашева сім’я» - І.Нечуй-Левицький
"Тигролови" – І.Багряний
|
Совість
|
"Хіба ревуть воли.." – П.Мирний
"Я ( Романтика)" – М.Хвильовий
«Україна в огні» -О.Довженко
«Земля» - О.Кобилянська
«Всякому місту звичай і права» - Г.Сковорода
|
Життєва помилка
|
«Місто» - В.Підмогильний
«Хіба ревуть воли..» - П.Мирний
Я(романтика) – М.Хвильовий
«Подвійне коло» - Ю.Яновський
«Катерина» - Т.Шевченко
|
Бідність і багатство
|
Леся Українка: «В мужика землянка вогка, а в пана – хата на помості»
"Маруся Чурай" (Маруся і Галя) –Л. Костенко
"Земля" – О.Кобилянська
"Інститутка" - М.Вовчок
«Хазяїн» - І.Карпенко-Карий
|
Традиції та звичаї
|
"Наталка Полтавка" - І.Котляревський
"Маруся" - Г.Квітка-Основ’яненко
"Тіні забутих предків" - М.Коцюбинський
"Зачарована Десна" – О.Довженко
"Тигролови" – І.Багряний
"Маруся Чурай" – Л.Костенко
"Кайдашева сім’я" -І. Нечуй Левицький
|
Кохання і ненависть
|
"Маруся Чурай" - Л.Костенко
"Хіба ревуть воли…" - П.Мирний
"Маруся" – Г.Квітка-Основ’яненко
"Тіні забутих предків" – М.Коцюбинський
"Наталка Полтавка" – І.Котляревський
"Лісова пісня" – Л. Українка
«Місто» - В. Підмогильний
|
Батьківське піклування і материнська любов
|
«Хіба ревуть воли…» - П.Мирний
«Максим Гримач» - М.Вовчок
«Маруся» - Г.Квітка-Основ’яненко
"Наталка Полтавка" - І.Котляревський
"Тигролови" - І.Багряний
|
Своєрідність характеру
|
«Я(Романтика)» - М.Хвильовий
"Кайдашева сім’я" – І.Нечуй-Левицький
"Земля" – О.Кобилянська (брати Сава та Михайло)
|
Добро і зло
|
«Камінний хрест» - В.Стефаник
«Україна в огні» - О.Довженко
«Чорна рада» - П.Куліш
|
Ідея, до якої йдеш
|
«Місто» - В.Підмогильний
«Я(романтика)» -М. Хвильовий
«Хіба ревуть воли..» - П.Мирний
|
Щастя
|
Сковорода: «Бути щасливим – пізнати себе чи свою природу, взятися за споріднене діло і бути з ним у злагоді»
«Україна в огні» - О.Довженко
«Тіні забутих предків» - М.Коцюбинський
«Наталка Полтавка» - І.Котляревський
"Тигролови" – І.Багряний ( «Сміливі – завжди щасливі»)
|
Завзяття і праця
|
«Кам’яний хрест» - В.Стефаник
«Місто» - В.Підмогильний
«Бджола та Шершень» - Г.Сковорода
«Земля» - О.Кобилянська
«Хазяїн» - І.Карпенко - Карий
|
Життя - мистецтво
|
«Інтермецо» - М.Коцюбинський
«Момент» - В.Винниченко
|
Дружба, взаємовідносини
|
«Хіба ревуть воли..» - П.Мирний
«Місто» - В.Підмогильний
|
«Потрібно цінувати те, що маєш. А не те, про що мрієш»
|
«Місто» - В. Підмогильний
«Маруся Чурай» - Л.Костенко
«Момент» - В.Винниченко
«Земля» - О.Кобилянська
|
Пісня
|
«Наталка Полтавка» - І.Котляревський
«Маруся Чурай» - Л.Костенко
|
Програму ЗНО з української літератури на 2017 рік змінено.
Вилучено з програми ЗНО-2016 такі твори:
1. Повість минулих літ – уривок про хозарів
2. Балада “Бондарівна”
3. Т. Шевченко. “Мені однаково”, “До Основ’яненка”
4. Марко Вовчок “Максим Гримач”
5. В. Стефаник. “Камінний хрест”
6. В. Винниченко. “Момент”
7. Ю. Яновський. “Подвійне коло”, “Шаланда в морі” (роман “Вершники”)
8. П. Тичина. “Арфами, арфами...”
9. В. Симоненко. “Лебеді материнства”
10. О. Гончар. “За мить щастя”
Додано до програми ЗНО-2017 такі твори:
1. Балада “Ой летіла стріла”
2. Ю. Яновський. “Дитинство” (роман “Вершники”)
3. П. Тичина. “Пам’яті тридцяти”
4. М. Зеров. “Київ – традиція”
5. В. Симоненко. “Ти знаєш, що ти – людина...”, “Задивляюсь у твої зіниці...”
6. О. Гончар. “Залізний острів” (роман “Тронка”)
Таблиця за творами з української літератури ЗНО 2017
https://www.slideshare.net/veneziya/2017-70679626
Список творів ЗНО-2017 (орієнтовний зі змінами)
ФОЛЬКЛОР:
Історичні пісні «Ой Морозе, Морозенку», «Чи не той то Хміль».
Пісні Марусі Чурай «Віють вітри», «За світ встали козаченьки».
Дума «Дума про Марусю Богуславку».
Балада «Ой летіла стріла».
ЛІТЕРАТУРА КИЇВСЬКОЇ РУСІ:
«Повість минулих літ» (уривки про заснування Києва, про помсту княгині Ольги).
«Слово о полку Ігоревім».
ЛІТЕРАТУРА БАРОКО:
Григорій Сковорода «De libertate», «Всякому місту – звичай і права», «Бджола та Шершень», афоризми.
КЛАСИЦИЗМ:
Іван Котляревський «Енеїда».
СЕНТИМЕНТАЛІЗМ:
Іван Котляревський «Наталка Полтавка».
Григорій Квітка-Основ’яненко «Маруся».
ТВОРЧІСТЬ ТАРАСА ШЕВЧЕНКА:
«Катерина».
«Гайдамаки».
«Кавказ».
«Сон».
«І мертвим, і живим, і ненарожденним…».
«Заповіт».
РОМАНТИЗМ:
Пантелеймон Куліш «Чорна рада».
10 клас
РЕАЛІЗМ:
Іван Нечуй-Левицький «Кайдашева сім’я».
Панас Мирний «Хіба ревуть воли, як ясла повні?».
Іван Карпенко-Карий «Мартин Боруля».
Іван Франко «Гімн», «Чого являєшся мені у сні», «Мойсей».
МОДЕРНІЗМ:
Михайло Коцюбинський «Тіні забутих предків», «Intermezzo».
Ольга Кобилянська «Земля».
Леся Українка «Contra spem spero!», «Лісова пісня».
Микола Вороний «Блакитна Панна».
Олександр Олесь «Чари ночі», «О слово рідне! Орле скутий!..».
11 клас
Павло Тичина «О панно Інно», «Ви знаєте, як липа шелестить…», «Пам’яті тридцяти».
Микола Зеров «Київ – традиція».
Максим Рильський «Молюсь і вірю…».
Микола Хвильовий «Я (Романтика)».
Юрій Яновський «Дитинство» (роман «Вершники»).
Володимир Сосюра «Любіть Україну».
Валер’ян Підмогильний «Місто».
Остап Вишня «Моя автобіографія», «Сом».
Микола Куліш «Мина Мазайло».
Богдан-Ігор Антонич «Різдво».
Олександр Довженко «Україна в огні», «Зачарована Десна».
Андрій Малишко «Пісня про рушник».
Олесь Гончар «Залізний острів» (роман «Тронка»).
ШІСТДЕСЯТНИКИ:
Григір Тютюнник «Три зозулі з поклоном».
Василь Стус «Як добре те, що смерті не боюсь я», «О земле втрачена, явися!..».
Василь Симоненко «Ти знаєш, що ти – людина…», «Задивляюсь у твої зіниці…».
Іван Драч «Балада про соняшник».
Ліна Костенко «Страшні слова, коли вони мовчать», «Українське альфреско», «Маруся Чурай».
ЛІТЕРАТУРА ЕМІГРАЦІЇ:
Іван Багряний «Тигролови».
Євген Маланюк «Стилет чи стилос?».
Історичні пісні «Ой Морозе, Морозенку», «Чи не той то Хміль».
Пісні Марусі Чурай «Віють вітри», «За світ встали козаченьки».
Дума «Дума про Марусю Богуславку».
Балада «Ой летіла стріла».
«Повість минулих літ» (уривки про заснування Києва, про помсту княгині Ольги).
«Слово о полку Ігоревім».
Григорій Сковорода «De libertate», «Всякому місту – звичай і права», «Бджола та Шершень», афоризми.
Іван Котляревський «Енеїда».
Іван Котляревський «Наталка Полтавка».
Григорій Квітка-Основ’яненко «Маруся».
«Катерина».
«Гайдамаки».
«Кавказ».
«Сон».
«І мертвим, і живим, і ненарожденним…».
«Заповіт».
Пантелеймон Куліш «Чорна рада».
10 клас
Іван Нечуй-Левицький «Кайдашева сім’я».
Панас Мирний «Хіба ревуть воли, як ясла повні?».
Іван Карпенко-Карий «Мартин Боруля».
Іван Франко «Гімн», «Чого являєшся мені у сні», «Мойсей».
Михайло Коцюбинський «Тіні забутих предків», «Intermezzo».
Ольга Кобилянська «Земля».
Леся Українка «Contra spem spero!», «Лісова пісня».
Микола Вороний «Блакитна Панна».
Олександр Олесь «Чари ночі», «О слово рідне! Орле скутий!..».
11 клас
Павло Тичина «О панно Інно», «Ви знаєте, як липа шелестить…», «Пам’яті тридцяти».
Максим Рильський «Молюсь і вірю…».
Микола Хвильовий «Я (Романтика)».
Юрій Яновський «Дитинство» (роман «Вершники»).
Володимир Сосюра «Любіть Україну».
Валер’ян Підмогильний «Місто».
Остап Вишня «Моя автобіографія», «Сом».
Микола Куліш «Мина Мазайло».
Богдан-Ігор Антонич «Різдво».
Олександр Довженко «Україна в огні», «Зачарована Десна».
Андрій Малишко «Пісня про рушник».
Григір Тютюнник «Три зозулі з поклоном».
Василь Стус «Як добре те, що смерті не боюсь я», «О земле втрачена, явися!..».
Василь Симоненко «Ти знаєш, що ти – людина…», «Задивляюсь у твої зіниці…».
Ліна Костенко «Страшні слова, коли вони мовчать», «Українське альфреско», «Маруся Чурай».
Іван Багряний «Тигролови».
Євген Маланюк «Стилет чи стилос?».
Підступні слова: як уникати лексичних помилок.
У тестовому зошиті ЗНО з української мови завжди було завдання на знаходження лексичної помилки, яка полягає в неправиьному вживанні слова чи кількох слів. Щоб навчитися відрізняти такі помилки, пропоную запам'ятати перелік найбільш поширених помилок та їхні правильні відповідники.
Окремим різновидом помилок є вживання двох слів із одним значенням - тавтології. Найпоширеніші:
- згідно закону - згідно із законом
- здавати іспит - складати іспит
- бувший у користуванні - вживаний
- в люби́й день - у будь-який день
- вибачте мене - вибачте мені
- заказати товар - замовити товар
- заключати договір - укладати договір
- їх будинок - їхній будинок
- на протязі місяця - протягом місяця
- на рахунок цього - щодо цього
- приймати участь - брати участь
- прийняти міри - вжити захотів
- по крайній мірі - принаймні
- виключення - виняток
- запобігти руйнування -запобігти руйнуванню
- багаточисельні дзвінки - численні дзвінки
- подорожувати по європейським країнам - подорожувати європейськими країнами
- відповіді співпадають - відповіді збігаються
- відповідно угоді - відповідно до угоди
- давно знати друг друга - давно знати один одного
- зраджувати принципам - зраджувати принципи
- навчатися малюванню - навчатися малювання
- наслідувати відомій актрисі - наслідувати відому актрису
- підводити підсумки - підбивати підсумки / підсумовувати
- попередити хворобу - запобігти хворобі
- приводити приклад - наводити приклад
- приїхав вісім років назад - приїхав вісім років тому
- проблема заключається - проблема полягає
- слідуюча зупинка - наступна зупинка
- ювілейні міроприємства - ювілейні заходи
- потерпіти поразку - зазнати поразки
- одержати перемогу - здобути перемогу
- задаватися метою - ставити за мету або мати на меті
- слідувати звичаям - дотримуватись звичаїв
- нанести удар - завдати удару
- Ви праві - Ваша правда / Ви маєте рацію
- гарно виглядати - мати гарний вигляд
- оточуюче середовище - довкілля
- прийшло в голову - спало на думку
- несподіваний сюрприз - сюрприз
- пам’ятний сувенір - сувенір
- вільна вакансія - вакансія
- моя автобіографія - автобіографія або моя біографія (мій життєпис)
- меморіальний пам’ятник - пам’ятник
- прейскурант цін - прейскурант або цінник
- адреса проживання - адреса
- колишній екс-президент - колишній президент або екс-президент
- спускатися вниз - спускатися або йти вниз
- передовий авангард - передовий загін або авангард
Звичайно, цей перелік не є повним чи остаточним. Проте наведені приклади є найбільш відомими, більшість з них уже використовуваоись у ЗНО минулих років. Тому обов'язково вивчіть їх!
P.S. Це також допоможе уникати вам помилок при написанні твору.
Екранізація творів ЗНО
УСНА НАРОДНА ТВОРЧІСТЬ
1. Пісні Марусі Чурай«За світ встали козаченьки»
«Віють вітри»
2. Історичні пісні:«Ой Морозе, Морозенку»
«Чи не той то хміль»
3. «Дума про Марусю Богуславку»
4. Балада «Ой летіла стріла»
ДАВНЯ УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА
«Повість минулих літ»
(уривки про заснування Києва, про помсту княгині Ольги)
«Слово про похід Ігорів»
Григорій Сковорода: «De libertate»
«Всякому місту–звичай і права»
«Бджола та Шершень»
ЛІТЕРАТУРА КІНЦЯ ХVІІІ - ПОЧАТКУ ХХ СТ.
Іван Котляревський "Енеїда"
Іван Котляревський "Наталка Полтавка"
Г. Квітка-Основ’яненко "Маруся"
Т.Г.Шевченко "Катерина"
Т.Г.Шевченко "Гайдамаки"
Т.Г.Шевченко "Сон"
Т.Г.Шевченко "Кавказ"
Т.Г.Шевченко "І мертвим, і живим, і ненародженним..."
Т.Г.Шевченко "Заповіт"
П. Куліш "Чорна рада"
Для того щоб легко та результативно підготуватись до ЗНО з літератури, іноді недостатньо просто прочитати всі твори. Адже якщо хто і прочитав, то не факт, що надовго запам'ятається отриманий новий оберемок інформації. Тоді треба якось підсилювати підготовку.
Що можемо запропонувати на допомогу.
1. Насамперед, список літератури. Як можна готуватись, не знаючи. що готуватись? Ознайомлюйтесь, хто ще не встиг.
2. Аналіз творів. Для повторення та пригадування ключових імен, фактів та назв.
3. Аудіокниги. Для аудіалів, тих. хто на слух гарно сприймає інформацію, це просто знахідка.
4. І, звичайно, фільми - екранізації творів. Ця знахідка підходить усім!
Готуйтесь, просто переглядаючи їх.
1. «Дума про Марусю Богуславку»
2. «Слово про похід Ігорів»
3. «Енеїда» Іван Котляревський
4. «Наталка Полтавка» Іван Котляревський
5. «Катерина» Шевченка
6. «Чорна рада» Пантелеймон Куліш
7. «Кайдашева сім’я» Іван Нечуй-Левицький
8. «Мартин Боруля» Іван Карпенко-Карий
9. «Тіні забутих предків» Михайло Коцюбинський
10. «Лісова пісня» Леся Українка
11. «Камінний хрест» Василь Стефаник
12. «Момент» Володимир Винниченко
13. «Мина Мазайло» Микола Куліш
14. «Україна в огні» Олександр Довженко
15. «За мить щастя» Олесь Гончар
16. «Тигролови» Іван Багряний
Звісно, це не всі твори, потрібні на ЗНО. Але треба скористатись хоча б тими, що маємо :)
Гарного перегляду!
Таблиця з української літератури для підготовки до ЗНО, що містить: назву твору, його автора, жанр, період літератури та дата написання. Стане у пригоді для швидкого повторення та вивчення творів.
Таблиця з української літератури для підготовки до ЗНО, що містить: назву твору, його автора, жанр, період літератури та дата написання. Стане у пригоді для швидкого повторення та вивчення творів.
Збірник матеріалів для підготовки до написання власного висловлення на ЗНО з української мови та літератури
Складні вИпадки наголошення слів
Наголос на 1-му складі:
дОгмат, кИдати, вИпадок, рАзом, рОзвідка, вІрші, вІршів, прИповідка, Олень, спИна, цАрина, немає чАсу, щИпці, грОшей, дрОва, зОзла, фОльга, кУрятина, бУдемо, дОлішній, пІдлітковий, дОнька, рЕшето, зАгадка.
Наголос на 2-му складі:
фенОмен, везлА, генЕзис, завдАння, абИ де, аджЕ, абИяк, абИколи, анІж, рондО (шрифт), рубЕль, рукОпис, правОпис, перЕбіг подій, пізнАння, новИй, щавЕль, борОдавка, вимОга, вітчИм, граблІ, дочкА, зубОжіти, зубОжілий, фартУх, подУшка, позАторік, трісктОнява, ненАвидіти, добУток, квартАл, налИгач, дичАвіти, чорнОзем, чорнОслив, оптОвий, отАман, індУстрія.
На 3-му і ... складі:
розв’язАння, сільськогосподАрський, сторінкИ (множина), одинАдцять, кіломЕтр, ідемО, беремО, ідетЕ, асиметрІя, бюлетЕнь, навчАння, псевдонІм, кропивА, болотИстий, валовИй, ветеринАрія, інженЕрія, мозолИстий, наздогАд, некролОг, осокА, каталОг, бюлетЕнь, рукопИсний, кулінарІя.
Подвійний наголос:
пОмИлка, зАвждИ, назАвждИ, правОпИсний, прОстИй, слІзьмИ, рОзбІр.
Два наголоси у словах:
рАботоргІвля, привАтнорабовлАсницький.
Немає коментарів:
Дописати коментар